Na článku se pracuje...

Co je to počítačová grafika

Zobrazuje objekt – tisk, zobrazení

Fotografie, kresba, obrázek, výkres, schéma, ikona...

2D, 3D (tři rozměry, pro zobrazení dva)

Základní dělení

 

 

Vektorová grafika

Obraz je tvořen křivkami - jednoduchými tvary. Z těchto tvarů lze skládat i složité obrazy.

Obraz je uložen jako matematický popis jednotlivých objektů.

Každý objekt má nějaké vlastnosti - atributy:

  • umístění a velikost
  • barvu a šířku obrysu,
  • výplň, barva, barevný přechod, typ výplně, průhlednost...
  • stín apod.

Hlavní výhody:

  • Při zvětšování obrázku neklesá kvalita - lze vysvětlit tak, že máme-li kružnici danou středem a poloměrem, např. dvakrát zvětšíme poloměr, kružnice bude větší, ale pořád kvalitní kružnice. Lze tedy libovolně zvětšovat/zmenšovat obrázek bez ovlinění kvality.
  • Zpravidla menší objem souborů (nemusíme ukládat informace o každém pixelu v obrázku, ale o jednotlivých objektech).

Hlavní nevýhody:

  • Nedokáže kvalitně zobrazit skutečnost. Např. lze zobrazit portrét tak, že člověka lze poznat, ale nikdy to nebude tak skutečný obrázek, jako fotografie.
  • Snímání obrazu nelze technicky realizovat přímo do vektorové grafiky. Neexistuje fotoaparát nebo skener, který sejme objekt a vytvoří rovnou soubor rastrové grafiky. Vždy musí snímat do grafiky rastrové.

Použití:

  • Technické výkesy. Téměř výhradně jsou technické výkresy tvořeny ve formě vektorové grafiky.
  • Reklamní grafika. Různá loga, nápisy apod. - stejné logo může být na vizitce i na střeše obchodu v různých velikostech, stejné kvality.
  • Vektorové písmo a knižní sazba
  • 3D grafika je vektorová grafika ve třech rozměrech (např. osy x,y,z)

Přípony souborů:

Narozdíl od grafiky rastrové, grafiku vektorovou každý výrobce ukládá svým formátem. A tak vzniká mnoho formátů vzájemně nekompatibilních. Bohužel, často i od jednoho výrobce software. Přípony většinou vystihují název programu, ve kterém je lze zpracovávat. Budeme pracovat s formáty:

  • zmf, wmf - Zoner Callisto
  • cdr - Corel Draw
  • ai - Adobe Illustrator
  • svg

Perspektivní je formát SVG, který je otevřený (dostupné informace), umí s ním pracovat stále více programů a je výborný i pro umístění v HTML (na www stránkách).

Pro 3D modelování se používají formáty stl, obj a dlší, budeme pracovat s formátem skp (Sketchup).

 

Rastrová (bitmapová) grafika

Obraz je tvořen z bodů, kterým říkáme pixely. Obraz je tvořen rastrem bodů, např. 1920x1080 bodů (pixelů). Každý pixel má pouze jednu barvu.

Hlavní výhody:

  • Prakticky dokonalé zobrazení skutečnosti (při dostatečném množství pixelů - viz dále). Proto se používá pro fotografii.
  • Technicky lze snadno realizovat zařízení, které dokáže snímat i zbrazovat rastrovou grafiku (fotoaparát, skener, monitor, tiskárna).

Hlavní nevýhody:

  • Při zvětšení obrázku dochází ke zhoršování kvality a tím použitelnosti.
  • Zpravidla velký objem souborů. Když se obraz ukládá do souboru, musí se uložit informace o barvě každého pixelu. Aby se soubor zmenšil, používá se často tzv. komprimace (komprese).

Použití:

  • Fotografie, jejich úpravy a tisk
  • Skenování
  • Reklamní grafika, potisk reklamních předmětů
  • Monitory, projektory, tiskárny i televizní přijímače pracují v principu s pixely a rastrovou grafikou

Přípony souborů:

Ustálily se formáty, se kterými pracuje mnoho programů:

  • jpg (totéž jako jpeg) - nejběžnější formát fotografie, ztrátová komprese, možnost použití i na webových stránkách, dostačující množství barev (obvykle 16,7 mil.).
  • png - běžná grafika, ztrátová komprese, možnost použití i na webových stránkách, dostačující množství barev (obvykle 16,7 mil.), může mít průhledné pozadí (výhoda např. na webu).
  • gif - formát gif používá pouze paletu zvolených 256 barev (např. stupně šedé, nebo jiné barvy), tudíž malý objem dat, může mít průhlené pozadí, navíc umí zobrazit animaci (víe obrázků se přepíná), lze použít na webových stránkách.
  • bmp - nekomprinovaný formát používaný dříve ve Windows (např. Malování), kvalita, ale velký objem. Dnes se používá výjimečně.
  • tiff - profesionální formát, umožňuje větší kvalitu a práci s obrazem (získáme ze skeneru, grafická studia, programy pro tvorbu grafiky, tisk grafiky). Může být použita kopmrese.
  • raw - speciální formát (raw=surový) pro profesionální fotografii. Dnes má i řada jiných fotoaparátů. Do souboru fotoaparát neukládá hotový obrázek, ale pouze surová data ze snímače fotoaparátu. Takový obrázek se musí upravit ("vyvolat") až ve speciálním programu. Výhodou je, že umožňuje větší možnosti práce s obrazem, než hotový jpg. Každy výrobce má svůj vlastní formát raw. Podobný formát je DNG.

Rastrových grafických formátů je více.

Počet bodů určuje tedy velikost obrazu v pixelech. Častěji se používá předpony Mega (milióny) a udává se velikost obrazu v Megapixelech (Mpx). Např. mobil má fotoaparát 5 Mpx, tj. fotografie bude mít 5 miliónů pixelů.