Vytisknout

Na článku se pracuje...

Co je to počítačová grafika

Zobrazuje objekt – tisk, zobrazení

Fotografie, kresba, obrázek, výkres, schéma, ikona...

2D, 3D (tři rozměry, pro zobrazení dva)

Základní dělení

 

 

Vektorová grafika

Obraz je tvořen křivkami - jednoduchými tvary. Z těchto tvarů lze skládat i složité obrazy.

Obraz je uložen jako matematický popis jednotlivých objektů.

Každý objekt má nějaké vlastnosti - atributy:

Hlavní výhody:

Hlavní nevýhody:

Použití:

Přípony souborů:

Narozdíl od grafiky rastrové, grafiku vektorovou každý výrobce ukládá svým formátem. A tak vzniká mnoho formátů vzájemně nekompatibilních. Bohužel, často i od jednoho výrobce software. Přípony většinou vystihují název programu, ve kterém je lze zpracovávat. Budeme pracovat s formáty:

Perspektivní je formát SVG, který je otevřený (dostupné informace), umí s ním pracovat stále více programů a je výborný i pro umístění v HTML (na www stránkách).

Pro 3D modelování se používají formáty stl, obj a dlší, budeme pracovat s formátem skp (Sketchup).

 

Rastrová (bitmapová) grafika

Obraz je tvořen z bodů, kterým říkáme pixely. Obraz je tvořen rastrem bodů, např. 1920x1080 bodů (pixelů). Každý pixel má pouze jednu barvu.

Hlavní výhody:

Hlavní nevýhody:

Použití:

Přípony souborů:

Ustálily se formáty, se kterými pracuje mnoho programů:

Rastrových grafických formátů je více.

Počet bodů určuje tedy velikost obrazu v pixelech. Častěji se používá předpony Mega (milióny) a udává se velikost obrazu v Megapixelech (Mpx). Např. mobil má fotoaparát 5 Mpx, tj. fotografie bude mít 5 miliónů pixelů.

 

Zobrazení: 314